Studie og undervisning

IBM Teaching Day – May 24

The annual Teaching Day will be on Wednesday, May 24, in Auditorium 4. This time we will focus on exams, assessment and censoring. We will take up both practical elements such as the use of Inspera in censoring, and the challenges of grading and «standard setting». This is useful for all of us involved in exams, – and it is relevant for all teachers and teaching administrators!
  • The purpose of assessment and exams
  • What should be the requirements to pass?
  • Practical ways to assess students and evaluate results.
The programme is of course open for all that are interested, and will last from about 13.00 (after the Faculty lunch) until 15.00. See you there!

 


Hovedoppgavesymposium medisin, 12. juni

For kull 18A vil det bli arrangert et «Hovedoppgavesymposium» i auditoriet i Armauer Hansens Hus. Vi inviterer alle interesserte ved fakultetet til symposiet!
Alle hovedoppgavene som leveres nå i vår skal presenteres i dette symposiet. Fra hver oppgave lages en vitenskapelig poster på en side i PowerPoint, og denne presenteres muntlig. Presentasjonene foregår fortløpende som «one-minute-madness», hvor hver student får 1 ½ minutter til å gi et hovedbudskap fra sin oppgave.
Posterne vil også presenteres i en digital utstilling på nett, slik at alle som får nysgjerrigheten pirret av presentasjonen kan finne mer detaljer.
Armauer Hansens hus, auditoriet, mandag 12. juni kl. 10.15 – ca. kl. 13
Stikk gjerne innom i løpet av denne tiden, og få med litt av symposiet!

 


Er du veileder? Nominasjon av gode oppgaver

Vi vil gjerne dele ut priser til de beste oppgavene, og de (inntil to) oppgavene ønsker vi også skal bli presentert grundigere. Vi vil derfor gjerne at de studentene eller veilederne som mener at oppgaven er ekstra interessant eller ekstra god, nominerer sin oppgave. De som blir foreslått, blir vurdert av en komité, og får holde et 10-minutters foredrag om sin oppgave på symposiet i stedet for en ett-minutts presentasjon av posteren.
Frist for nominasjon av oppgave: fredag 26. mai. Forslag sendes til arne.tjolsen@uib.no.

 


Kjære alle studenter ved Det medisinske fakultet

Dere har trolig fått med dere oppstyret rundt kunstig intelligente roboter (chatbot), som for eksempel ChatGPT og nå snart Googles Bard, som kan generere gode faglige tekster ut fra enkle spesifikasjoner og gi svar på eksamensoppgaver og lignende. Dette er i og for seg ikke veldig nytt, men det som er nytt nå er at det er allment tilgjengelig, gratis og lett å bruke og at tekstene får et naturlig språk. Hva betyr dette for dere som studenter ved Det medisinske fakultet?
Kort fortalt er en slik chatbot en avansert måte å trekke ut kunnskap fra en database. Du kan stille et spørsmål og roboten vil finne det mest sannsynlige svaret ut ifra den informasjonen den har tilgjengelig. Det er riktignok ikke alltid det riktige svaret. En kjapp test på et lite utvalg oppgaver fra nasjonal delprøve i medisin, viste at ChatGPT fant rett svar i ca 80% av oppgavene. ChatGPT kom også med overbevisende forklaringer på hvorfor svarene var riktige. Dette gjaldt for øvrig også for de svarene som faktisk var feil, slik at det er lett å bli lurt. Du kan også be om et essay om et gitt tema, eller en tale, sangtekst eller lignende. Kvaliteten avhenger av hvor mye og hva du gir i input.

Denne typen verktøy må brukes kritisk og med forsiktighet. Dere kan bruke dette for å øke egen læring og utvikling, samt lære dere hvordan dere skal stille dere kritisk til svarene som genereres fra en slik database. Eksempelvis kan dere bruke det i kollokvier ved å få ChatGPT til å stille dere spørsmål fra litteraturlisten. Det er ikke galt å bruke verktøyet for å skaffe seg informasjon innen et tema, men det er ikke redelig å kopiere direkte fra en slik datagenerert tekst, på samme måte som det ikke er redelig å kopiere fra andres tekster eller å få andre til å skrive en oppgave for seg. Dessuten vil det resultere lite dybdelæring og forståelse, noe som er essensielt for senere yrkesutøvelse. Det er også viktig å huske på at alt dere gir av informasjon til disse verktøyene lagres utenfor Norge og benyttes til videreutvikling av roboten, så unngå å oppgi personlig informasjon.
ChatGTP og tilsvarende verktøy vil medføre at vi må justere hvordan vi gjennomfører undervisning, vurdering og eksaminering i fremtiden. Dette kommer vi til å diskutere nøye i studieledelsen i tiden fremover.
Vennlig hilsen Marit Øilo, visedekan for utdanning

Dear all students at the Faculty of Medicine

You have probably heard the fuss about artificially intelligent robots (chatbots), such as ChatGPT and soon Google’s Bard, which can generate good academic texts based on simple specifications and provide answers to exam papers and the like. This in itself is not very new, but what is new now is that it is widely available, free and easy to use and that the texts are given a natural language. What does this mean for you as students at the Faculty of Medicine?

In short, such a chatbot is an advanced way of extracting knowledge from a database. You can ask a question and the robot will find the most likely answer based on the information it has available. Admittedly, that is not always the right answer. A quick test on a small selection of tasks from a national partial test in medicine showed that ChatGPT found the right answer in about 80% of the tasks. ChatGPT also provided convincing explanations as to why the answers were correct. Incidentally, this also applied to the answers that were actually wrong, so that it is easy to be deceived. You can also request an essay on a given topic, or a speech, song lyrics or similar. The quality depends on how much and what you give in input.

This type of tool must be used critically and with care. You can use this to increase your own learning and development, as well as learn how to be critical of the answers generated from such a database. For example, you can use it in colloquia by having ChatGPT ask you questions from the bibliography. It is not wrong to use the tool to obtain information on a topic, but it is not fair to copy directly from such a computer-generated text, in the same way that it is not fair to copy from other people’s texts or to have others write a task in itself. In addition, little in-depth learning and understanding will result, which is essential for later professional practice. It is also important to remember that all information you provide to these tools is stored outside Norway and used for further development of the robot, so avoid providing personal information.
ChatGTP and similar tools will mean that we have to adjust how we carry out teaching, assessment and examinations in the future. We will discuss this carefully in the study management in the future.
Sincerely, Marit Øilo, vicedean for education